Forebyg stress – tag ved lære af de stress robuste

 

I jagten på at forebygge stress, har mange forskere søgt svar på, hvordan det kan være, at nogle mennesker synes at være mere robuste i forhold til stress end andre.

For hvorfor er der nogle mennesker, der ikke bliver stressede – selv i utroligt stressede situationer?

Hvordan kan det være, at nogle mennesker ligefrem ser ud til at stortrives under pres? Og kan vi lære noget af at undersøge disse mennesker for at blive klogere på at blive bedre til at forebygge stress?

Det har forskerne kigget nærmere på, og de har fundet en række karakteristika, som disse mennesker synes at have til fælles:

  • De er i god form.

    At have en god grundform og motionere regelmæssigt er forebyggende i forhold til at blive syg med stress. (Er du først blevet syg, skal du ikke uden videre kaste dig ud i hård motion – læs evt. mit brevkassesvar om dette spørgsmål her: http://nannaleschly.dk/motion-eller-ikke-motion-naar-man-er-stresset/)

  • De har et godt netværk

    At have et godt socialt netværk er også vigtigt. Bevidstheden om, at der er støtte omkring en, er en betydningsfuld faktor, når livets besværligheder trænger sig på.

  • De føler sig i kontrol

    Det at føle, at man har indflydelse på sine omgivelser gør, at man ikke føler sig magtesløs eller som et offer for begivenheder, hvilket kan være en voldsom stressudløsende faktor. Samtidig er det vigtigt at anerkende, hvad der ligger udenfor ens kontrol, og acceptere det, således at man ikke bruger en masse energi og bekymring i et forsøg på at kontrollere, hvad man ikke kan.

  • De føler engagement og forpligtelse

    Engagement eller på engelsk: ”commitment” gør, at man føler sig som en del af noget, der er større. Det kan både være arbejdsmæssigt og i privatlivet. Det gør, at man finder mening i sin tilværelse og med det, man laver. Og det betyder, at de problemer, man støder på, snarere vil blive oplevet som overkommelige – set i det store billede – end som uoverkommelige.

  • De ser problemer som udfordringer

    At møde problemer og ting, der er svære, er et livsvilkår for os alle. For mennesker der er stress-robuste, opleves problemer oftest som udfordringer, i modsætning til mennesker, der er følsomme overfor stress. Stress-robuste vil typisk være nysgerrige og velkomme udfordringerne, som en mulighed for at lære nyt og at vokse som menneske.

”Men hvordan hjælper det MIG med at forebygge stress?”, tænker du måske…

For det er jo meget godt alt sammen. Men hvis man er følsom overfor stress, hvad rigtig mange af os er, hvad nytter det så at læse om disse stress-robuste mennesker?

Det nytter fordi, det kan lære os noget om at forebygge stress i vores eget liv.

Det er ikke muligt at styre udenom kilder til stress. Vores liv er fuld af fysiske og psykiske udfordringer, som kan bringe os midlertidigt ud af balance. Det er vel også det, der gør livet spændende at leve.

Så mens vi ikke kan fjerne begivenheder, der kan stresse os, så kan vi arbejde på, hvordan vi opfatter de udfordringer, livet har til os. Og vi kan arbejde på at gøre os mere stress robuste.

Stresshåndtering som hos Navy Seals

Et videnskabeligt studie undersøgte de amerikanske elitesoldater fra Navy Seals ved at måle hjerne aktiviteten, når de blev udsat for stress.

Undersøgelsen viste, at disse soldater meget hurtigt kunne ændre fokus for deres opmærksomhed og møde udfordringen med effektivitet og fleksibilitet. Det kunne man se i den del af hjernen (insula), der har med håndteringen af stressfaktorer at gøre.

Som gruppe udviser Navy Seals mindst 9 karaktertræk, som kendetegner mennesker, der håndterer stress godt.

De er rolige, innovative, tolerante, beslutsomme, ærlige, udholdende, har en følelse af mellemmenneskelig forbundenhed, selvkontrol og et optimistisk og positivt perspektiv på livet.

Forebyggelse af stress

Men er det noget, de er født med, eller kan det læres?

For nogle år siden udgav Nassim Nicholas Taleb en bog ved navn ”Antifragile: Things that gain from disorder”. På dansk kan det vel oversættes til at være antiskrøbelig.

Taleb inddeler verden i 3 kategorier: skrøbelig, robust og antiskrøbelig.

I bogen taler han om hele samfundet, vores institutioner, systemer, forretninger osv. Han taler også om individer, og det er den del, der er relevant at tale om her.

Skrøbelig i forhold til stress

Mennesker i den skrøbelige kategori tåler kun dårligt stressfaktorer som store ændringer og usikkerheder. De har brug for at kunne forudse verden, og vil derfor have indrettet deres liv, så det bedst muligt lever op til det behov.

Men i deres søgen efter forudsigelighed gør de sig selv endnu mere sårbare og svage over for de kriser, der uundgåeligt opstår i et liv.

Robust i forhold til stress

Mennesker i den robuste kategori er modstandsdygtige overfor udsving. De vil ofte have jobs, som er forbundet med en vis usikkerhed – selvstændige erhvervsdrivende f.eks. Taleb nævner taxachauffører og prostituerede. De er vant til at leve med svingende indtjening, og har træning i at tilpasse sig.

Antiskrøbelig i forhold til stress

Mennesker i den antiskrøbelige kategori er ikke alene robuste i forhold til stress – de synes at vokse. De bliver stærkere, når verden forandrer sig. De ser kriser og usikkerheder som nye muligheder.

Kan man flytte sig fra den skrøbelige kategori til den robuste eller måske endda til den antiskrøbelige – og på den måde forebygge stress?

Et entydigt svar på det spørgsmål findes nok ikke – desværre. Der er dog en række ting, man kan være opmærksom på, og noget man selv kan gøre.

For at blive i Talebs tankegang, så skal vi passe på med at lulle os ind i en hverdag, hvor vi ikke bliver udfordret.

Han fortæller historien om en kalkun, som bor på en kalkunfarm. Kalkunen synes, kalkunopdrætteren er en fin fyr. Han behandler kalkunen godt, fodrer den hver dag og kalkunen ser ingen grund til ikke at have fuld tillid til opdrætteren – indtil november måned kommer, og kalkunen skal slagtes til den årlige Thanksgiving.

Hvad man kan lære af det er, at selvom faren ikke er synlig og verden synes stabil, så kan katastrofen lure lige om hjørnet, og er vi ikke klar på det, kan det være med livet som indsats.

Taleb mener, at de fleste af os er kalkuner i det samfund, vi lever i i dag.

Vi bilder os selv ind, at vi kan forudsige og kontrollere verden, og jo dygtigere vi bliver, jo mere overbeviste er vi om, at det er sandt – og det er netop denne overbevisning, som betyder, at de kriser der uvægerligt ligger forude, kan blive mere alvorlige.

Stresshåndtering

Så hvad kan en kalkun lære os om forebyggelse af stress?

Hvis vi bringer den tankegang til det personlige plan og i forhold til at forebygge stress, så skal vi altså sørge for at udfordre os selv. At bringe os selv ud af vores komfort zone og opsøge stressfaktorer, for det er der, vi vokser.

På samme måde, som når vi træner vores krop fysisk. Under hård træning river vi faktisk muskelfibrene over en lille smule, og når vi restituerer, så overkompenserer musklerne således, at de kan håndtere fremtidig belastning, med det resultat, at de bliver stærkere.

Vores kroppe er grundlæggende antiskrøbelige. Kroppen bliver stærkere, hvis den løbende bliver udfordret, og får den tid, den har brug for til at restituere.

Det er samme princip, når vi vaccinerer mod sygdomme, så bliver kroppen udsat for en lille smule af den sygdom, der vaccineres imod, og kroppens immunforsvar bygges op, så den kan klare at blive udsat for sygdommen uden selv at blive syg.

Jamen, skal jeg så bare presse mig selv hele tiden og så er alt godt?

Nej, det skal du ikke. Bestemt ikke. Og ikke hele tiden. Husk billedet med musklerne. Hvornår er det, at de bliver stærkere? Det er under restitution.

Så ja, du skal opsøge stressfaktorer for at blive bedre til at forebygge stress. Du skal ud af komfortzonen OG du skal restituere!

I denne vekselvirkning opnås større robusthed i forhold til stress.

Og så er der en lang række andre tiltag, som du kan gøre, for at opbygge større modstandskraft i forhold til stress.

Lad mig hjælpe dig!

Jeg planlægger i øjeblikket på et online forløb, som går i dybden med disse. Du kan evt. tilmelde dig mit nyhedsbrev, hvor du vil få besked om, hvornår det er klar. Her får du også e-guiden ”Fri for stress – 7 råd til at reducere din stress nu!”

Har du spørgsmål er du velkommen til at stille dem i brevkassen.

Og endelig så er der mulighed for at få en-til-en sessioner hos mig til efteråret. Anvend dette link, hvis du gerne vil kontakte mig direkte.

Nanna Leschly skriver om stresssignaler

I kommentarfeltet kan du, hvis du har lyst, dele dine egne erfaringer i forhold til at forebygge stress. Har du måske været oplevet at blive i stand til at håndtere din stress bedre? Lad andre få glæde af dine erfaringer.

Med ønsket om et stressfrit liv i balance!

Nanna

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Har du noget på hjerte?
Så skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *