Kan man gå sig fra stress

Gå dig til en bedre balance

Jeg gik en tur med min hund i skoven i morges. Det regnede, og der var den der vidunderlige duft af nyfalden regn, skov og skovbund – og der var helt stille. Jeg gik og nød det. Og jeg gik og tænkte på, at jeg nok ikke ville have gået der, i regnvejret, hvis jeg ikke havde haft hund. Men hvor jeg dog nyder de ture, når først jeg er kommet af sted altså. Det fik mig til at tænke på, hvor vigtige gåture er for os i det hele taget, men især for stressramte. Og især hvis vi har opmærksomheden det rigtige sted.

Hvorfor hjælper gåture mod stress?

Det er der flere grunde til. For det første skal du som stressramt undgå hård motion. Det har jeg skrevet om i dette brevkassesvar: Motion eller ikke motion, når man er stresset. Men det er vigtigt at bevæge sig, og her er gåture en super god måde at gøre det på.

Forskning viser, at naturen er helende for os. Lyset og den friske luft modvirker simpelthen depression og stress. Så er du stresset, er det hjælpsomt at komme udenfor dagligt.

Når vi er i bevægelse, bliver det for mange også lettere at mærke kroppen. At kunne mærke sin egen krop og dens signaler er essentielt i forhold til at kunne kende og reagere på de stresssignaler, kroppen giver. Jo bedre du mærker dig selv og jo bedre du kender dine stresssignaler, jo mere hensigtmæssig kan du reagere. Læs mere om stresssignaler her.

Hvor er din opmærksomhed?

Skal du have fuldt udbytte af gåturene, er det vigtigt at være opmærksom på, hvor din opmærksomhed er.

Kender du ikke det med at have bevæget sig fra A til B, uden egentlig at vide, hvordan du kom frem. Fordi al din opmærksomhed var i tankerne? Fordi din opmærksomhed var bundet op af erindringer om fortiden og bekymringer om fremtiden?

Så skal du have fuldt udbytte af dine gåture – især som stressramt – så er opskriften af rette din opmærksomhed til dine sanser.

Til det at mærke kroppen, fødderne der rammer underlaget, kroppens bevægelser, din vejrtrækning, vinden på kinden, solens stråler osv.

Til det, du ser. Træerne, blomsterne, lys og skygge, en lille pige, du møder på din vej.

Til det du hører. Fuglene der synger, vinden i træerne, måske en bil der kører forbi.

Til det du dufter. Skoven, vandet, byen.

Når du begynder på det, vil du nok hurtigt opdage, at du ikke kan holde din opmærksomhed på dine sanser ret længe. Det er helt i orden og helt normalt. Vores opmærksomhed ”smutter” hurtigt, og oftest er den i tankerne. Vil du læse mere om, hvordan du kan forholde dig til tanker, kan du klikke her.

Men opmærksomheden kan trænes. Det eneste, du skal gøre er at spørge dig selv, hvor din opmærksomhed er. Og hver gang du opdager, at den ikke er i dine sanser, så retter du den stille og roligt tilbage igen, til det du ser, det du hører, og det du mærker.

Det kan du gøre igen, og igen, og igen på sådan en gåtur.

Gående meditation

Man kunne kalde det at gå med fuld opmærksomhed på sanserne for gående meditation, og det kan praktiseres mere eller mindre formelt.

Gående meditation mod stress

En formel, traditionel gående meditation kan praktiseres lidt forskelligt. En god måde at starte på er at lave en lille ”bane” for dig selv på 2-3 meter, hvor du går langsomt frem og tilbage. Du kan vælge at rette opmærksomheden til dit åndedræt, eller til hvordan din fod rammer underlaget, ruller fra hæl til tå og slipper underlaget igen.

Hvis du er en af dem, der mediterer, men synes, at det kan være svært at sidde længe på puden, kan gående meditation være en kærkommen afveksling.

Men man kan i høj grad få udbytte af blot at gå en helt almindelig tur, med fuld opmærksomhed på sanserne uden at skulle kaste sig ud i decideret gående meditation.

Det at øve sig i at gå med fuld opmærksomhed, kan du få stor glæde af i det hele taget. Øv dig på dit arbejde. Når du rejser dig for at hente kaffe, går hen til printeren eller til frokost i at have din opmærksomhed på din krops bevægelser. (I stedet for på mødet du lige kom fra, eller mailen du skal have skrevet). På den måde får du indlagt nogle åndehuller i dagligdagen, hvor du lige får rettet opmærksomheden til nu’et.

God fornøjelse – og god tur!

 

 

 

 

 

 

 

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Har du noget på hjerte?
Så skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *