Kroppen lyver aldrig - kend dine stresssignaler

Kroppen lyver aldrig – Derfor skal du kende dine stresssignaler

Hvad betyder det, når jeg skriver, at kroppen aldrig lyver? Kroppen kan jo ikke tale.

Det jeg mener er, at kroppen – i modsætning til vores tanker, som kan komme i alle mulige afskygninger – altid giver et retvisende billede af, hvordan du har det.

Hvis du altså lytter til de stresssignaler, den sender!

Når det kommer til stress, vil kroppen altid komme med signaler på, at nu nærmer du dig en situation med stor – og nogle gange for stor – belastning. Tricket er at lytte til, hvad kroppen fortæller dig og reagere på de stresssignaler, der kommer. Det er det, denne artikel handler om.

Hvilke stresssignaler sender kroppen?

Kroppen er klog. Den lader dig vide, når du er stresset. Din opgave er at lære at mærke de stresssignaler, som din krop giver dig.

Nogle stresssignaler er mere alvorlige end andre. Skal du f.eks. holde en tale, vil nogle almindelige signaler være ”sommerfugle i maven”, anspændthed, måske sveder du og hjertet slår hurtigere. Det er helt normale reaktioner på en forestående situation, hvor du skal yde noget ekstra, og hvor du måske er lidt nervøs. Disse stresssignaler bliver udløst af adrenalin, som kroppen pumper ud for at gøre dig klar til den forestående opgave.

Når opgaven så er overstået, skulle kroppen gerne falde til ro igen og stressen forlade kroppen. Problemerne opstår, hvis den ene stressfaktor afløser den anden, og stresshormonerne aldrig rigtigt når at forsvinde, før kroppen pumper nye ud. Så kan stressen gå hen og blive langvarig med alvorligere symptomer til følge.

For overblikket skyld kan man opdele stresssignalerne i 3 kategorier

Grønne stresssignaler

Grønne stresssignaler, som er tegn på en akut stresstilstand. Disse kommer af en “her og nu” belastning og er helt i orden.

Derfor skal du kende dine stresssignaler

Eksempler på grønne signaler er:

  • Midlertidig hjertebanken
  • Ændret vejrtrækning – typisk overfladisk
  • Midlertidig rysten
  • Anspændthed
  • Sved
  • ”Sommerfugle i maven”
  • Kolde hænder og fødder
  • Bleghed
  • Munden bliver tør
  • Tissetrang
  • Knugen i bryst eller mave

Gule stresssignaler

Gule stresssignaler er tegn på, at din krop og psyke er ude af balance. Det kan gå i en kort periode, hvis der f.eks. er et projekt, der strækker sig over noget tid, og som skal være færdigt, men efterfølgende skal du restituere, så din krop og hjerne kan komme helt ovenpå igen. De gule signaler er faresignaler, og har du flere af dem, er der grund til at være meget opmærksom.

Derfor skal du kende dine stresssignaler

Eksempler på gule signaler er:

  • Træthed
  • Søvnproblemer
  • Uro i kroppen
  • Indre modstand
  • Irritabel
  • Kvinder har typisk lettere til tårer
  • Mænd bliver typisk tavse og indadvendte
  • Påvirkning af sexlysten

Røde stresssignaler

Røde stresssignaler er alvorlige og betyder, at nu skal du stoppe! Du bør kontakte din læge for at få afklaret, om der er tale om stress, og du er nødt til at ændre kurs. Det er ikke usædvanligt, at mennesker, der er alvorligt stressede, ikke selv erkender, hvordan det står til, og undertrykker eller ignorerer signalerne. Det er en reel fare.

Derfor skal du kende dine stresssignaler

Eksempler på røde signaler er:

  • Glemsomhed
  • Fraværende
  • Aggressiv
  • Forværring af sygdom
  • Uforklarlige smerter
  • Udbrud af eksem
  • Fordøjelses- og maveproblemer
  • Mindre social
  • Øget forbrug af stimulanser (alkohol, kaffe, sukker osv)
  • Kvinder kan opleve blødningsforstyrrelser
  • Manglende erkendelse af stress

Det er vigtigt at nævne her, at stresssignaler kan være forskellige fra person til person. De der er nævnt her, er eksempler på nogle af de gængse symptomer, men du skal lære dine egne at kende.

Jeg har samlet de grønne, gule og røde stresssignaler på en enkelt side, som du finder her. Det kan måske hjælpe dig med overblikket.

 

Stresssignal mod stress eller ikke stress

 

Hvorfor skal jeg lære mine stresssignaler at kende?

Det skal du fordi, de kan hjælpe dig med at navigere bedre i en verden fuld af krav og forventninger. Det er uendelig meget lettere at tage stress i opløbet, end når det for alvor er gået galt, og det kræver, at du kender dig selv og din krops signaler – og ikke mindst, at du tager dig selv alvorligt og reagerer på de signaler, kroppen sender dig. Ellers er du lige vidt.

Hvordan lærer jeg mine stresssignaler at kende?

De signaler du skal være mest opmærksom på er de grønne. Så tænker du måske, hvorfor det? Har du ikke lige skrevet, at de grønne er ok? Jo, det har jeg.

Grunden er, at det er de grønne signaler, der kan lære dig noget om, hvad præcis det er, du oplever som en stressfaktor. Det behøver nemlig ikke være det samme, som ville stresse mig, og det kan være noget helt andet, end du tror. Hver gang du møder en stressfaktor, frigiver hjernen stresshormonet adrenalin, som påvirker kroppen. Ved at interessere dig for de signaler kroppen sender, kan du finde årsagerne til din stress, og det er vigtig viden i forhold til at reducere stressen og leve et liv i balance.

Hvordan finder jeg årsagerne til min stress?

Som jeg skrev i forrige afsnit, så er det ikke altid det, vi tror stresser os, som rent faktisk er årsagen. Det er derfor, du skal lære at lytte til de stresssignaler, som din krop giver. Du skal være nysgerrig. For at blive helt skarp på, hvad årsagerne til din stress er, kan du skrive en stressdagbog. I stressdagbogen noterer du følgende:

  • Tidspunkt
  • Signal
  • Hændelse
  • Bemærkninger

Under tidspunkt noterer du dato og klokkeslæt. Du skriver det eller de stresssignaler, du er blevet opmærksom på. Under årsag noterer du det, der udløste stressresponsen. Det kan være lidt svært, især i starten. Tag din detektivhat på: Hvad var det, der skete? Hvad så du? Hørte du? Oplevede du? Var der andre involveret? Var det noget, du tænkte? Kan du ikke lige finde årsagen, fordi det er ubevidst, så skriver du bare et spørgsmålstegn. Under bemærkninger kan du skrive tanker og kommentarer og måske ideer til at undgå at blive stresset en anden gang.

Øvelse gør mester

Det kan godt være lidt svært i starten, men bare bliv ved. En stressdagbog er et rigtigt godt redskab til at blive mere bevidst om, hvad du mærker i din krop, til at finde årsagerne til din stress, og til at håndtere stressede situationer i fremtiden.

Det er vigtigt, at du noterer ned kort efter, du er blevet opmærksom på dit stresssignal, da du ellers let glemmer det. Hav evt. dagbogen på dig eller brug din telefon. Hvis det tager for lang tid at skrive, kan du måske bruge telefonen til at indtale en kort kommentar, og skriv det så ned i dagbogen senere.

Jeg har lavet en stressdagbog, du kan downloade HER. Der er også et par eksempler på, hvordan en dagbog kunne se ud. Du kan selvfølgelig også bruge din egen notesbog.

Hvordan kommer jeg videre?

Vi er langt hen ad vejen et ”hovedsamfund”, og for mange er det uvant virkeligt at mærke kroppen og kroppens signaler. Somme tider er det, vi mærker også ubehageligt. Men at mærke, hvad kroppen fortæller os, er et super vigtigt redskab til at finde ud af, hvordan vores tilstand i forhold til stress egentlig er. Vores tanker er i gang hele tiden, og vi fortæller os selv en masse ”historier”, som ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med virkeligheden, men kroppen er klog og lyver ikke, så gør dig selv en kæmpe tjeneste og lyt!

En måde at blive mere fortrolig med at mærke kroppen i det hele taget, hvis det er uvant for dig, er at lave en kropsscanning – eller bodyscan – meditation. Det er en guidet meditation, hvor du ligger ned (hvis det er rart for dig – du kan også sagtens sidde op). Du bliver guidet stille og roligt igennem hele kroppen. Under ”til dig” på min hjemmeside, kommer der senere på året en guidning, som du er velkommen til at bruge.

Hvis du har lyst til at høre mere fra mig kan du skrive dig op til mit nyhedsbrev. Gør du det, modtager du en lille e-guide, som giver dig 7 råd til at reducere din stress her og nu. Du er også velkommen til at stille spørgsmål i brevkassen – eller selvfølgelig kontakte mig for en tid, hvis du hellere vil have en en-til-en session.

Nanna Leschly skriver om stresssignalerMed ønsket om et stressfrit liv i balance!

Nanna

 

0 kommentarer

Skriv en kommentar

Har du noget på hjerte?
Så skriv gerne en kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *